Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Ο Ασωπός Ποταμός


Ο Ασωπός είναι ποταμός που διατρέχει τα σύνορα των Νομών Βοιωτίας και Αττικής. Οι κύριες πηγές του βρίσκονται στον Κιθαιρώνα ενώ στην πορεία του συμβάλλουν και άλλα ρεύματα που προέρχονται από τους ορεινούς όγκους μεταξύ Πάρνηθας και Δερβενοχωρίων. Έχει συνολικό μήκος 57 χιλιόμετρα και διέρχεται από το Συκάμινο, τον Ωρωπό, το Σχηματάρι και τα Οινόφυτα, ώσπου χύνεται στον Νότιο Ευβοϊκό Κόλπο.

Από τη Μυθολογία ο Ασωπός ήταν θεός του ομώνυμου ποταμού της Βοιωτίας. Ήταν γιος του Ποσειδώνα και της Πήρας ή του Ωκεανού και της Τηθύος ή του Δία και της Ευρυνόμης. Σύζυγός του ήταν η Μετώπη κόρη του Λάδωνα. Ήταν παππούς του Αιάκου. Είχε πολλά παιδιά: τον Πελασγό, τον Ισμηνό, την Κλεόνη, την Σαλαμίς , την Σινόπη, την Πιρήνη, την Οινία, την Θήβη, την Κέρκυρα, την Θεσπία, την Χαλκίς , την Αίγινα, την Φιλύρα, την Σινώπη, την Τανάγρα, την Κόμβη, την Αντιόπη, την Άρπινα, την Ευάδνη, την Εύβοια, την Ισμήνη, την Κέρκυρα, την Κλεώνη, την Νεμέα, την Πλάταια, τη Ρόδη, και τη Σαλαμίνα, που έδωσαν τα ονομάτά τους σε πόλεις.
Σήμερα ο ποταμός κινδυνεύει σοβαρά από τη μόλυνση που επήλθε στον υδροφόρο ορίζοντα από τα ακατέργαστα λύματα που διοχετεύουν με παράνομους υπόγειους αγωγούς οι βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής. Όλα ξεκίνησας το 1969 όταν με προεδρικό Διάταγμα της χούντας, ο ποταμός χαρακτηρίστηκε αποδέκτης επεξεργασμένων  βιομηχανικών λυμάτων, με εκατοντάδες βιομηχανίες να ρίχνουν τα λύματα τους στον ποταμό. Αποτέλεσμα αυτών είναι, ο ποταμός να έχει μολυνθεί με διάφορων ειδών απόβλητα, μεταξύ των οποίων και βαρέα μέταλλα, τα οποία είναι καρκινογόνα. Έχει αποδειχτεί από αναλύσεις που έχουν γίνει ότι το νερό είναι ακατάλληλο για οποιαδήποτε χρήση.
Ο Ασωπός ποταμός διέρχεται από κατοικημένες περιοχές και είναι πηγή ζωής και για τους κατοίκους αυτών των περιοχών. Οπότε η αντιμετώπιση σοβαρών περιβαλλοντικών προβλημάτωνπου προκαλούνται κυρίως από την βιομηχανική ζώνη Αττικής και Βοιωτίας και υποβαθμίζουν τη ποιότητα ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, είναι καθημερινό θέμα ανάλυσης, συζήτησης και αγώνα αντιμετώπισης του προβλήματος από τους κατοίκους.




Δεν υπάρχουν σχόλια: